Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
123456789
Zveme Vás
11.05.2025 09:05

Zřícenina hradu Kyšperk

Letohrad – Zámecký park – Kyšperk – Kaple sv. Jana Nepomuckého – Písečná u Rybníčka – Valdštejn – Hrubý kámen – Letohrad. Délka trasy 14 km. Odjezd 9:06 hod. vlak ČD+LEO, návrat 16:55 hod. LEO+ČD. Ved. A. Milatová. Turistická vycházka týmu A pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka. Na vlastní zodpovědnost.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2025 09:05

Zřícenina hradu Kyšperk

Letohrad – Zámecký park – Kyšperk – Zámecká zahrada – Letohrad. Délka trasy 7 km. Odjezd 9:06 hod. vlak ČD+LEO, návrat 14:55 hod. LEO+ČD. Ved. J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B pro méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka. Na vlastní zodpovědnost.

typ akce: Turistické vycházky

13.05.2025 16:00

Paragrafy o sexu aneb znásilnění opět jinak

Přednáška JUDr. Miroslava Mitlohnera. Koná se v Revoluční ul. 5 v Praze 1. Vstup zdarma.

typ akce: Pražská pobočka KPP

18.05.2025 08:05

PP Úpolíny u Kamenice

Trhová Kamenice, Modrý lom, Kamenný vrch, Upolínová louka, rybníky, Trhová Kamenice. Délka trasy 7,5km. Odjezd BUS v 8,05h. st. 13. Návrat BUS+ČD v 15,01/16,05h. Vede K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B pro méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka. Na vlastní zodpovědnost.

typ akce: Turistické vycházky

18.05.2025 08:45

Staročeské muzeum Trusnov

Uhersko – Trusnov – Horní Jelení. Délka trasy 12 km. Odjezd 8:45 hod. vlak ČD, návrat 15:22 BUS / 17:18 hod. BUS+ČD. Ved. P. Kožený. Turistická vycházka týmu A pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka. Na vlastní zodpovědnost.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Vzpomínka na ing. Antonína Berana

obrázek k článku V listopadu 2006 zemřel v Pardubicích ve věku 97 let známý a rodilý Pardubák Ing. Antonín Beran. Po téměř 100 let žil v Pardubicích, které nikdy neopustil ani na ně nedal dopustit. Rod Beranů žil v Pardubicích přes 130 roků.


Otec a tři synové byli stavaři. Odchodem Ing. Antonína Berana stavařská rodina „po meči“ naše město opustila.

Jsem sice mladší od Ing. Berana o 12 let, vlastně o jednu generaci. Vzpomínky na tuto generaci v době prvních 20 let republiky jsou malé. Maturoval jsem na reálce v roce 1939, a to již Ing. Beran byl cca 7 let zaměstnán u pod nikatelské firmy Ing. Rudolf Kunc jako stavbyvedoucí

velkých vodohospodářských staveb na Labi. Od roku 1938 jsem se však díky svému staršímu bratru Karlovi a jeho přátelům stýkal i s tou generací o mnoho let starší v různých spolcích, organisacích nebo sportovních oddílech.

Stávali se mým vzorem. A tak jsem i lépe poznal Ing. Toníka Berana a celou generaci dvacátých let. Generaci, která prožila jinou dobu, než jsme prožívali my. Ing. Beran byl, jak jsem se dozvěděl, nejen výborný student, inženýr, matematik, ale i nadaný kreslíř. Sám jsem u něj viděl

a obdivoval mnoho jeho kreseb i obrazů. Vždy upravený, elegantní a příjemný společník a po dlouhá léta i svobodný. Byl členem různých sportovních oddílů, ale jak jsem zjistil a jak se mně potvrdilo při rozhovorech s ním v 90. letech při našich „týdenních zasedáních“ v klubovně tenisového oddílu Pernštejn. Nebyl tak řečeno výkonným sportovcem, spíše rekreačním, ale všude nepostradatelný „bafuňář“. Měl rád motocykly, auta, miloval koně a veslování. Málo se ví o jeho práci na prvních ročnících „Zlaté přilby Československa“. Tento světový závod, který byl založen a v prvních letech i provozován Autoklubem Hradec Králové, ale řízen p. Trnkou, Pardubákem, přítelem Ing. Berana, se jezdil na travnaté dráze dostihového závodiště. Startovaly 4 kategorie motocyklů obsahu 175 až 500 ccm. Dramatické finále, kde startovaly postupně všechny 4 kategorie v závislostech na docílených rychlostech, vyřešily „handicapy“, které někdo stanovil. A ty počítal v prvních ročnících Ing. Beran!!

Koně, které do konce života nejen výborně kreslil a maloval, ale i miloval, to byl druhý koníček. Znal se dobře s důstojníky jezdeckého učiliště, kteří jezdili parcoury i dostihy, strávil i léta u koní ve „Slavoj klubu Pardubice“. A dost koňařů se s ním rozloučilo. Veslařina ta byla pro něj i rodinná záležitost. Oženil se. Paní Runka byla členkou veslařů Brandýsa n. Labem, i když původem z Roudnice. Sám stál u založení Veslařského klubu Pardubice, byl u stavby Arosy na Labi. A protože byl „pijáčková“ lehká váha, stal se i na čas kormidelníkem čtyřek a osmiček a v závěru života si členstvo zvolilo Ing. Berana čestným předsedou klubu.

Zvláštní bylo moje pracovní setkání s „Tondou“ Beranem v srpnu 1948.

V červnu 1948, po válce, jsem dokončil vysokou školu. Začalo znárodňování. Fa Kunc zanikla, v červenci byl zřízen nový velký závod ČSSZ HK 541 a Ing. Beran, ač nestraník, ale odborník, byl jmenován podnikovým ředitelem.

Neměl lidi. Dozvěděl se o mně a doslova požádal mě o pomoc, i když věděl, že mám před sebou 2 měs. vojnu a jsem ing. arch. Místo jsem vzal. Asi 6 měs. vojnu jsme spolupracovali a Toník byl spokojen.Ale mocní a reorganisace na reorganisaci nás oba znovu rozdělili, HK 541 byl zrušen, Ing. Beran dostal na starost výstavbu nové cementárny v Prachovicích. Znovu organizační změny, Ing. Beran přechází na stavební a kontrolní organisace a asi v roce 1959 odchází do Plynostavu Pardubice, kde zůstává až do penze. Pracovně jsme se rozešli na 40 let. Osobní styk však zůstal i nadále – lyže, voda, rekreace.

Našli jsme se opět po roce 1990 (generační rozdíl zmizel) na schůzkách party Pardubáků dvakrát týdně v klubovně Tenisu Pernštejn, probírali těch posledních 50 let, co nového v Pardubicích, sport, nemoci a kibicovali u bulky. Vozil jsem ho asi 10 let autem domů, projeli Pardubice, co kde nového, navštívili i některé staré stavby před 50 lety. Byl to rodilý Pardubák, jak se patří. Tolik mé vzpomínky. Měl jsem ho rád...


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem