Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Černí baroni v Pardubicích před padesáti lety

obrázek k článku Vojíni PTP (pomocné technické prapory), tak zvaní černí baroni, se neobvyklou měrou podíleli v letech 1950 až 1954 na výstavbě Pardubic. Níže uvedu bližší podrobnosti týkající se účasti vojínů PTP na vojenských i civilních stavbách a zvláště mladším občanům chci poskytnout vysvětlení, co útvary PTP byly a proč vznikly.
Podle celostátních údajů bylo přidrženo k nuceným pracím kolem padesáti tisíc pétépáků. Prapory, pod jejichž soustředěním byli vojáci ve sledování, byly na několika místech Československé republiky. Pardubičtí měli prapor v roce 1954 ve Zdechovicích.


V Pardubicích byly umístěny pouze pracovní roty v dřevěných barácích na letišti a na Skřivánku. V letech 1950 až 1954 to bylo střídavě 500 až 1000 pétépáků, pracujících pod hlavičkou firem Konstruktiva a Posista, kteří se podíleli na výstavbě nového sídliště Dukla, na vojenských činžácích na Slovanech a na generální rekonstrukci letiště. Postavili celou novou betonovou letištní plochu s příslušenstvím. Také nová silnice Popkovice – Čepí byla jejich dílem.

Mimo město Pardubice byly na různých místech kraje budovány vojenské i civilní objekty. Na příklad v Chrudimi, Heřmanově Městci, Kostelci, Bohdanči, Zdechovicích a dalších místech kraje.

Komunistický režim považoval za ohrožení moci KSČ poskytnutí vojenských zbraní lidem s odlišným politickým názorem.Mnozí občané byli obviněni z protistátních postojů, velká část jich byla odsouzena na léta do vězení za činy, které nikdy nespáchali. Pro mladé muže, kteří museli nastoupit vojenskou službu, byly zřízeny útvary PTP beze zbraně s úkoly vykonávat pomocné práce v dolech a na stavbách. I někteří starší občané byli po návratu z vězení převáděni k útvarům PTP, aby nad nimi byl zajištěn stálý dohled. K PTP byli odvedeni lidé ze zrušených církevních i civilních společenství, kněží, důstojníci za druhé světové války bojující proti nacismu na západní, ale i na východní frontě, a proto se mezi mladými vyskytovali vojíni v základní službě, kterým bylo i více jak padesát let. Zatímco základní vojenská služba trvala ze zákona dva roky, pétépákům byla stanovena na neurčito. Odsunu do gulagů zabránila snad jen smrt Stalina a Gottwalda a protest mezinárodních společenství na ochranu lidských práv. Popsání způsobů jednání a slovních výrazů některých stranických velitelů k pétépákům by bylo historickou ostudou pro ČSA.

Je třeba uvést, že v té době existovaly také útvary TP (technické prapory), jejichž někteří členové dezinformují veřejnost, že též patřily k útvarům PTP.

Rozdíl ve slůvku „pomocné“ byl v tom, že vojíni TP měli dva roky, vojenský zácvik se zbraní, dostávali vojenský žold a za práce, které vykonávali na stavbách, jim byla vyplácena mzda v plné výši jako firemním zaměstnancům.

Naopak vojákům PTP vyplácen nebyl, větší část mzdy jim byla srážena na úhradu vojenských výdajů a ze zbývající části poskytnuta polovina na nutné osobní potřeby a druhá polovina střádána ve formě úspor na vkladní knížky, uložené do trezoru u velitele, bez možnosti kontroly. S odchodem do civilu byly při předávání knížek zjišťovány neodpovídající hodnoty a neodsouhlasené výběry. Stížnosti postižených byly odmítány jako neřešitelný problém.

Připomínám zde závěrečnou větu citátu na desce KPV a PTP v podloubí Krajského úřadu v Pardubicích: „Občane, pamatuj, že svoboda je ti svěřeným darem a ty jsi povinen ji hájit.“


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem