Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad – Václavské nám. – Zámecký park – Strašidelná jeskyně – Kyšperk - Letohrad. Délka trasy 6 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 15:56 h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:05

Nová rozhledna Hamštejn

Malá Skála - Besedické skály - Koberovy - rozhl. Hamštejn - rozhl. Kozákov - Semily. Délka trasy 16 km. Odjezd 7:05 h.  ČD, návrat 16:55 h. ČD. Ved: Z. Řehák. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

26.05.2024 07:50

Nivou Doubravy

Bílek – Sobiňov – Zahájský rybník – Hlína - Sobiňov. Délka trasy 7 km. Odjezd 7:53 h. ČD, návrat 14:00, 16:06 h ČD. Ved: A. Kulišová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

ZAPOMENUTÝ MEMORIÁL J. K. LOBKOWICZE

obrázek k článku Jiří Kristián Lobkowicz se narodil 22. února 1907 v Turnově. Rodiče Josefina a Bedřich Lobkowiczovi byli velcí příznivci automobilů. Jejich první automobil byl Laurin-Klement z roku 1912, poté zakoupili dva Mercedesy z roku 1915. A podle přísloví, že jablko nepadá daleko od stromu, i mladý kníže Jiří Kristián Lobkowicz miloval automobily a vše s nimi spojené. Poprvé startoval v závodě do vrchu Mělník-Pšovka 26. srpna 1928 s cestovním vozem Austro-Daimler (70 koní), avšak za jízdy zařadil místo dvojky zpáteční rychlost a tím pro něho závod skončil. Závod vyhrál zástupce Bugatti Vladimír Guth z Prahy. A to jistě přispělo k Lobkowiczově rozhodnutí objednat si u Gutha vůz stejného typu. Pro následující rok toužil po výkonnějším voze. Obrátil se znovu na Gutha a zakoupil osmiválcový kompresorový dvoulitr Bugatti 35 C. S tímto vozem vyhrál závody v Polsku a v Rakousku. A v roce 1930 a 1931 jel s tímto vozem Masarykův okruh v Brně.

V roce 1932 se Lobkowicz přihlásil do závodu na okruh AVUS v Berlíně s vozem Bugatti T 54 (300 koní), s nímž dosud v žádném závodě nestartoval.

    Hned v prvním kole na 7,7 km před jižní zatáčkou došlo k vážné nehodě. Kníže Jiří Kristián Lobkowicz těžce havaroval v rychlosti 200 km/hod a smrtelně se zranil. Jezdec byl dopraven do berlínské nemocnice a tentýž den skonal za přítomnosti své matky. Jeho čas se zastavil, bylo mu 25 let a tři měsíce na den přesně.

    František Hladěna, pardubický závodník, těžce nesl smrt svého přítele. Byl jedním z prvních, kteří kondolovali hraběnce Josefině Lobkowiczové. František Hladěna inicioval svoji myšlenku uspořádat Memoriál J. K. Lobkowicze na novém všesportovním stadionu v Pardubicích.

    První závod Memoriálu J. JK. Lobkowicze na škvárovém oválu s účastí zahraničních jezdců se jel 31. července 1932. Závod vyhrál Čechoslovák Bedřich Bardas z Litovle. Pořadatelem byla „Liga československých motoristů – pobočka Pardubice“ v čele se sportovním komisařem Františkem Podlešákem, ředitelem sedmi závodů do roku 1938.

    V prvním ročníku startoval také František Hladěna na speciálu Triumph OHV 350 ccm             a pardubický závodník Zdeněk Hermann na Grizly OHV 350 ccm. Od roku 1936 byl pořadatelem „Čsl. Autoklub Pardubice“. V tomto roce se stal Memoriál J. K. Lobkowicze nedílnou součástí Čsl. Autoklubu Zlatá přilba.

     Vítěz Memoriálu J. K. Lobkowicze byl odměněn částkou 5 000 Kč, věncem a Zlatým štítem města Pardubic, který věnovala Josefina Lobkowiczová a který také každoročně předávala. Mezi čestnými hosty z domova i ze zahraničí byli každoročně zváni František Udržal a jeho choť z Horní Rovně.

    Poslední 8. ročník Memoriálu se konal 6. června 1947 za účasti našich a anglických plošinářů. Zvítězil Wilf Plant, druhé místo obsadil Bill Kitchen (oba Velká Británie, na strojích JAP). Tomuto závodu přihlíželo rekordních 20 000 diváků.

    Připraven byl také 9. ročník Memoriálu J. K. Lobkowicze. Závodu ale vůbec nepřálo počasí a dráha byla po vydatných deštích prakticky pod vodou. Trénovat vyjeli pouze bratři Leopold a Karl Killmayerovi a nakonec jim pořadatelé, jako poděkování, věnovali pohár deníku Právo lidu.

 

A to byl už konec Memoriálů J. K. Lobkowicze.

 

Vítězové Memoriálů J. K. Lobkowicze:

  1. ročník              31.7.1932        Bedřich Bardas, Jawa
  2. ročník                4.6.1933        V. Hunger (Rakousko), JAP
  3. ročník                3.6.1934        Sedan Graf (Německo), Rudge
  4. ročník                2.6.1935        Hermann Gunzenhauser (Německo), Jawa
  5. ročník              14.6.1936        Ebbe Lundquist (Švédsko), JAP
  6. ročník             30.5.1937        Hugo Rosák, Ogar
  7. ročník              12.6.1938        Robert Chaliper (Francie), Vilhelm
  8. ročník                6.6.1947        Wilf Plant (Velká Británie), JAP

 

Zdroj: kniha Jiří Kristián Lobkowicz, autor: Miloš Hořejš a kol. – archiv Jiřího Šmídy


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem