Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC - VII. část

obrázek k článku Do roku 1920 FRANC Josef Činný člen Aviatického družstva v Pardubicích od jara roku 19111) přinejmenším do roku 1913.2) Číslo členské legitimace 33.3) V dokladech Družstva uváděn jako ?železník?. Velkoobchodník se železářským zbožím, komerční rada. V červnu 1911, kdy Družstvo pořádalo veřejnou leteckou produkci Ing. J. Kašpara ve Vysokém Mýtě, pomáhal zajišťovat prodej vstupenek.4) Více o jeho činnosti v Družstvu nevím. V únoru 1928 byl zván na valnou hromadu Aviatického družstva5), zda se jí zúčastnil, nevím. Zemřel 6. dubna 1929.6)

FREUND Hugo Narozen 16. prosince 1876.7) Protože do roku 1912 měl domovskou příslušnost v Hoješíně, je pravděpodobné, že se narodil tam.8) Měl o pět let staršího bratra Josefa9), případní další sourozenci mi nejsou známi. Hugo Freund ukončil „soukromou školu židovskou v Pardubicích“10) patrně v roce 1887 a téhož roku 1887 začal studovat v I. ročníku pardubické reálky.11) Jeho otec Adolf Freund byl v té době obchodníkem v Pardubicích, náměstí č. 17.12) V roce 1888/1889 postoupil do II. ročníku pardubické reálky13), v dalších létech již na pardubické reálce není zaznamenán. Buď dalšího studia zanechal, nebo, což je méně pravděpodobné, odešel na jinou školu, nemusí být vyloučeno, že i mimopardubickou. Hugo Freund se, v době mě blíže neznámé, stal obchodníkem. Kolem roku 1900 mj. obchodoval s jízdním koly, v létě roku 1901 přesídlil do vlastního domu na Královské třídě č. 3614). Dne 20. září 1903 se jakýsi Freund, s největší pravděpodobností Hugo Freund, zúčastnil motocyklových závodů Pardubice – Chrudim – Hrochův Týnec – Vysoké Mýto – Holice – Hradec Králové – Pardubice, kde se umístil jako čtvrtý.15) V srpnu 1904 povolila pardubická městská rada H. Freundovi stavbu konírny.16) V květnu 1912 projednávala městská rada Freundovu žádost o udělení domovského práva v Pardubicích.17) Kdy přesně začala spolupráce Hugo Freunda s Ing. Janem Kašparem, není mi známo, ale bylo to nepochybně záhy po jeho prvních veřejných produkcích. V případě produkcí v Hradci Králové (3. 7. 1910), Josefově (24. 7.) a Lysé nad Labem (7. 8.) ještě o něm není slyšet. Při Kašparově produkci na Proseku u Prahy 14. a 15. srpna se však již objevuje v aviatikově „pardubickém doprovodu“, tentokrát ve funkci startéra.18) Již koncem srpna 1910 Hugo Freund vystupoval jako Kašparův sekretář a byl v této funkci oprávněn uzavírat i smlouvy o veřejných produkcích (o což se svého času, byť bez úspěchu, pokoušel Oldřich Doležal). Bezpečně toto máme doloženo v případě jednání o produkci v Prostějově, kdy H. Freund uzavíral takovou smlouvu dne 29. srpna 1910.19) Tato spolupráce ze strany H. Freunda nebyla nezištná, a například smlouva uzavřená v Prostějově mu zaručovala příjem 5 % z čistého zisku, nejméně 200 K. Další dochovaný doklad však máme až z června 1911. Vrátíme se k němu později. Když na jaře 1911 vrcholily přípravy k ustavení Aviatického družstva v Pardubicích, Hugo Freund se již 21. dubna 1911 přihlásil za člena20) a 2. května 1911 zaplatil zápisné 2 K a roční příspěvek činného člena 12 K21). Členem Družstva zůstal nejméně do roku 191322). Když družstvo pořádalo 11. června 1911 Kašparovu veřejnou produkci ve Vysokém Mýtě, doplácelo při celkovém vyúčtování Hugo Freundovi částku 63 K23), kterou přijal 14. 6. téhož roku24). O den dříve však v Protokolu o konečném zúčtování mezi Aviatickým družstvem a Sokolem Vysoké Mýto nacházím další částku 450 K, vyplacenou H. Freundovi na účet25). A ještě 17. června 1911 poukázalo družstvo H. 

Freundovi „za intervenci při vzletu a jeho přípravách“ částku 100 K26). Dochované doklady jsou poněkud zmatené, avšak podle patrně konečného „Odpočtu“27) obdržel Hugo Freund „dle podrobného výkazu“ 606,30 K. To ovšem byla částka nemalá, vždyť běžné dělnické platy v té době byly okolo 5 K za den. K vysokomýtské produkci se váže ještě jedna trochu zvláštní příhoda. Hugo Freund si údajně u vysokomýtské ? rmy Fr. Charváta syna nástupce jménem Aviatického družstva, avšak bez vědomí jeho funkcionářů, vyzvedl příruční pokladnu, kterou nevrátil, a tak ? rma se dopisem z 3. listopadu 1911 dožadovala jejího zaplacení28), což urgovala znovu 25. listopadu. Družstvo ovšem odpovědělo, že nikdo z jeho funkcionářů si pokladnu nevyzvedl a pochopitelně odmítlo pokladu zaplatit. V reakci ? rmy z 1. prosince padlo jméno: „Váš pokladník neb sekretář p. Freund (byl menší postavy) a sdělil, že si pokladničku Družstvo ponechá a žádal ještě slevu a vystavení účtu. Účet byl vystaven na Kor. 30.– a bylo mě oznámeno, že tento obnos bude mě poukázán přímo z Pardubic.“ Družstvo pak ? rmu odkázalo přímo na H. Freunda29). Dopisem z 16.prosince 1911 Hugo Freund Družstvu oznámil, že pohledávka vznikla omylem, pokladničku od uvedené ? rmy neměl, ale měl ji půjčenu od hoteliéra Havránka. Podle dopisu byla už celá záležitost urovnána.30) Další doklady o spolupráci Hugo Freunda s Ing. Kašparem jsem nenalezl. Je pravděpodobné, že ke konci roku 1911 skončila. Badatel Hanuš Salz z Plzně objevil v pozůstalosti Igo Etricha dva Freundovy dopisy adresované tomuto trutnovskému průmyslníkovi z 26. října a 17. listopadu 1911. Nabízel jakousi spolupráci a odvolával se na svou „dvouletou organisační práci“. Tato jeho snaha však zůstala bezvýsledná31). Tím patrně skončila, vedle pasivního členství v Aviatickém družstvu v Pardubicích, Freundova činnost v letectví. Po dalších jeho osudech jsem nepátral.
FROHREICH 8. července 1920 přinesl pardubický časopis Bratrství zprávu, že ve Vídni při havárii letadla zahynul letec Frohreich, uváděný jako rytmistr, tedy jezdecký důstojník. Na konci zprávy je uvedeno: „Frohreich je v Pardubicích znám.“ Pokud jde o pardubickou aviatiku, nalezl jsem pouze zmínku, že 15. června 1910 byl přítomen Kašparovu letu na vojenském cvičišti32), je zde však uveden jako podplukovník (což je hodnost vyšší než rytmistr); pokud není chybně uvedena hodnost, jde patrně o jinou osobu téhož jména, neboť za deset let služby by patrně hodnostně povýšil. To ovšem nevylučuje, že uvedený pilot Frohreich mohl v Pardubicích sloužit u jezdeckého pluku. Jinou souvislost rakouského důstojníka Frohreicha s pardubickou aviatikou jsem nenalezl.
FUCHSOVÁ Místopředsedkyně dámského odboru Národní jednoty severočeské v Pardubicích. Patrně měla částečný podíl na uspořádání první veřejné letecké produkce Ing. Jana Kašpara v Pardubicích 19. června 191033). Pravděpodobně jiný kontakt s pardubickou aviatikou neměla. Osobní údaje neznám. Zde zaznamenána s pravopisem příjmení dle citovaných Národních listů.

Celý článek naleznete ve Zprávách KPP číslo 1-2/2014.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem