Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OSOBY A OSOBNOSTI LETECKÉHO DÁVNOVĚKU PARDUBIC Část XIII.

obrázek k článku KOHMAN Zdeněk Podle vzpomínky Jana Svobody otištěné 17. září 1938 pardubická firma, která se měla podílet na zhotovení Kašparova tříválcového motoru pro jednoplošník Kašpar systém Kašpar. O Z. Kohmanovi ani jeho firmě není mi nic známo. KLINGER Heinrich (Jindřich) Majitel tkalcovny plachtovin ve Vídni. Dopisem z 26. února 1913, psaným dobrou češtinou, nabízel Aviatickému družstvu v Pardubicích ?stany pro létací stroje?. Družstvo celtový hangár nekoupilo. Některé ne zcela jednoznačné zprávy však naznačují, že si takový hangár pořídili bratří Čihákové, jimž se hodil pro jejich dosti časté veřejné produkce. Není však jisté, kdy a od koho takový hangár měli, pokud ho skutečně koupili.

KOPFSTEIN, profesor, Jindřich

Profesor průmyslové školy v Pardubicích. Jeho jméno je často dobovým, zvláště mimopardubickým tiskem zkreslováno, takže dosti často ve zpravodajství nacházíme například jméno „Kokstein“ nebo „Kufstein“. Narodil se v roce 1862 ve Voticích [1] a po absolvování reálky studoval od roku 1878-1879 c. k. českou vysokou školu technickou v Praze. [2] K létům 1881 až 1898 nemám k dispozici žádné doklady. Z dalšího je patrné, že školu dokončil a po nějakou dobu, nevím však od kdy, působil na technice jako asistent. Nevím také, kdy do Pardubic přišel. Patrně se tak stalo v roce 1899, kdy „ministr vyučování jmenoval (…) assistenta na české technice v Praze Kopfsteina učitelem 9. hodnostní třídy na státní průmyslové škole v Pardubicích“. [3] Patrně se záhy zapojil do společenského života města, například pořádáním přednášek, [4] ale brzy začal pracovat také v orgánech městské samosprávy. Tak se kupříkladu v únoru 1903 dozvídáme, že byl jmenován do odboru veřejných prací městské rady. [5] Do blízkosti Ing. Jana Kašpara se profesor Jindřich Kopfstein dostal záhy, byť nevíme blíže kdy a jak. Doprovázel Ing. Kašpara při veřejné produkci v Jaroměři. [6] V neděli 8. srpna 1910 při vzletu v Lysé nad Labem poprvé vykonával funkci ředitele vzletu, [7] stejně tak 14. a 15. srpna 1910 při Kašparově pražské (prosecké) produkci. [8] Při produkci v Olomouci 21. srpna byl ředitelem letu baron Kraus, prof. Kopstein jeho zástupcem. [9] Ve funkci ředitele letu jej opět nalézáme 2. října 1910 při společné produkci Ing. Kašpara a Ing. Sablatniga v Praze. [10]

Když se 14. září 1910 ustavil přípravný výbor Aviatického družstva v Pardubicích, stal se prof. Kopfstein jeho místopředsedou. [11] O činnosti výboru téměř nemáme zprávy, jisto však je, že vše připravil tak, aby se 26. dubna 1911 mohla konat ustavující valná hromada. Na ní byl prof. Kopfstein zvolen do řádného výboru [12] a při ustavující schůzi správního výboru byl opět zvolen místopředsedou. [13] Z neznámých důvodů se prof. Kopfstein asi v polovině srpna rozhodl rezignovat na funkci místopředsedy družstva. Zbytek výboru o této rezignaci jednal 23. srpna 1911 a rozhodl se nepřijmout ji. [14] Profesor Kopfstein tedy zůstal členem výboru. Po jistém útlumu v činnosti v roce 1912 konalo Aviatické družstvo 7. května 1913 valnou hromadu a prof. Kopfstein byl opět zvolen do výboru. [15] Dne 11. května byl na valné hromadě družstva zvolen jednatelem. [16] Vypuknutím války v srpnu 1914 ovšem veškerá letová činnost v Pardubicích skončila a výbor pak už jen vyřizoval proplácení dosud nevyrovnaných pohledávek vůči Družstvu.

Profesor Jindřich Kopfstein zemřel v Pardubicích 26.srpna 1917. [17]

 

KOUDELKOVÁ Magda

Pardubická „parašutistická“ pověst, patřící kamsi do XIX. století. Příběh, jak široká krinolína zachránila dívce život při skoku z okna prvního patra. Nemám k dispozici původní znění pověsti, proto se jí nebudu podrobněji zabývat, jen byl chtěl poznamenat, že podobné zvěsti    a pověsti o krinolíně jako padáku lze nalézt třebas i v Anglii a na jiných místech Evropy.

 

KOVÁŘ Reinhold

Zajímavá osobnost českého letectví závěru XIX. století, přičemž je zpravidla přehlížen jeho vztah v Pardubicím.

Reinhold Kovář se narodil 23. září 1855 ve Vídni [18] (někdy uváděn rok narození 1854). [19] V roce 1866 jeho otec Jan Kovář, zámečník, bydlel v Březnici na Písecku. [20] Ve školním roce 1866/1867 přišel Reinhold Kovář studovat první ročník městské reálky v Pardubicích, ubytován byl u svého strýce Matěje Radoslava Kováře, profesora reálky. [21] V roce 1868 nebo 1869 se jeho rodiče přestěhovali do Pardubic. Ve školním roce 1869/1870 Reinhold Kovář absolvoval čtvrtý ročník pardubické reálky. [22] Kde pokračoval ve studiu, není známo. Při příležitosti sjezdu bývalých žáků pardubické reálky v roce 1887 je uveden jako „techn. úředník u podnikatelství železn. staveb v Praze“. [23] O jeho dalších osudech nemám údaje.

V sobotu 29. července 1893 byla v Praze na Žofíně otevřena „výstava předmětů vzduchoplaveckých“, kterou zorganizoval právě Ing. Reinhold Kovář. Na výstavě mimo množství jiných předmětů vztahujících se k létání, hlavně balonovému, tu byl vystaven statický model vzducholodi Praha podle Kovářova návrhu. [24] Vzducholoď měla v konstrukci využívat hliník. Nebyla ovšem nikdy realizována. Jakékoli zprávy o případných dalších Kovářových leteckých pracích mi nejsou známy. V říjnu 1909 se v časopise Besedy lidu [25] objevil článek Ing. Kováře nazvaný Ovládnutí vzduchu; není však zřejmé, jde-li o tutéž osobu či jen o shodu jmen.



[1] České vysoké učení technické Praha, archiv, katalog studentů české techniky v Praze za rok 1878-1879.

[2] Tamtéž.

[3] Neodvislé listy, Pardubice, roč. V., 2. září 1899. str. 2.

[4] Např. Neodvislé listy, Pardubice, roč. VII, č. 50, 14. prosince 1901, st. 2.

[5] Pernštýn, Pardubice, roč. XIII., č. 7, 20. 2. 1903, str. 2.

[6] Národní listy, Praha, roč. 50, č. 203, 25. 7. 1910, str. 3

[7] Tamtéž, č. 217, 8. 8. 1910, str. 2.

[8] Čas, Praha, roč. XXIV, č. 224, 16. 8. 1910, str. 3.

[9] Sport a hry, Praha, roč. IX., č. 34, 23. 8. 1910, str. 227.

[10] Tamtéž, č. 40, 4. 10. 1910,m str. 264.

[11] Neodvislé listy, Pardubice, roč. XVI., č. 38, 17. 9. 1910, str. 10.

[12] Neodvislé listy, Pardubice, roč. XVII., č. 21, 29. 4. 1911, str. 11.

[13] Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1911, doklad Čís. 49 – sdělení pro Okresní hejtmanství v Pardubicích.

[14] Tamtéž, 1911, doklad Číslo 186 z 24. 8. 1911.

[15] Neodvislé listy, Pardubice, roč. XIX., č. 39, 17. 5. 1913.

[16] Sport a hry, Praha, roč. XIII., č. 17, 19. 5. 1914, str. 278. Státní okresní archiv Pardubice, fond Aviatické družstvo v Pardubicích, 1914, listina z valné hromady

[17] Zprávy KPP, č. 7-8/červenec-srpen 1997

[18] Státní okresní archiv Pardubice, fond Reálka Pardubice, Seznam žáků první třídy školního roku 1867.

[19] Tamtéž, Seznam žáků pro rok 1868, seznam pro rok 1870.

[20] Tamtéž, rok 1867.

[21] Tamtéž.

[22] Tamtéž, seznam žáků, IV. třída, rok 1869/1870.

[23] Pernštýn, Pardubice, roč. IX., č. 61, 10. 8. 1887, str. 3.

[24] Národní listy, Praha, č. 208, 29. 7. 1893, str. 3.

[25] Roč. XVIII., č. 1, 29. 10. 1909, str. 13.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem