Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
21.08.2022 07:50

Pramen Chrudimky

Čachnov - Filipov - pramen Chrudimky - Kameničky - Svatojanské Lázně - Skanzen Hlinsko. Délka trasy 17 km. Odjezd 7:53 hod. vlak ČD  Návrat 16:07 / 18:06 ČD. Vedoucí L. Kvapilová. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.08.2022 08:35

Bitva na Chlumu

Dlouhé Dvory - Chlum – Lohenice. Délka trasy 15 km. Odjezd 8:35 hod. vlak ČD Návrat  15:53 / 16:26 ČD. Vedoucí P. Kožený. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

10.09.2022 14:00

Historie a stromy ve veřejném prostoru

Klub přátel Pardubicka pořádá v sobotu 10. září v rámci Dnů evropského dědictví pro zájemce z řad veřejnosti vlastivědnou a přírodovědnou vycházku pardubickými parky s vyprávěním o jejich historii a o stromech, jejichž výsadbu v minulých letech prováděl Klub přátel Pardubicka.

Stejně tak jako je historie míst, kde žijeme, naším kulturním dědictvím, jsou stromy ve veřejném prostoru kulturním dědictvím nejen pro nás, ale i pro budoucí generace po následující desítky možná stovky let.

Sraz účastníků je v sobotu 10. září ve 14 hodin u restaurace Rybárna u Matičního jezera, zakončení je plánováno v parčíku před úřadem městského obvodu Pardubice IV v Pardubičkách.

typ akce: Výlety do historie

Archiv aktualit

Pardubice 1936

obrázek k článku Jako v pořadí devátý sešit edice AB-Zet Pardubicka vydala v roce 1999 Společnost pro rozvoj Pardubicka publikaci s názvem Pardubice 1936. Jedná se o přetisk práce pardubického vlastivědného pracovníka F.K.Rosůlka, kterou vydalo Městské průmyslové muzeum v Pardubicích v roce 1936.
Publikace nabízí procházku po městě, seznamuje s jeho historií a nabízí velmi cenné dobové fotografie. Publikace byla v roce 1999 vydána v původní úpravě bez jakýchkoliv doplňků či komentářů. Vypuštěna byla pouze druhá část F.K.Potěšil - Kunětická hora a inzertní část.
Publikace v úvodu seznamuje s historickým vývojem města počínaje klášterem cyriaků, podrobně je popsáno období Pánů z Pernštejna v Pardubicích, ale i rozmach města po roce 1845.
Autor se věnuje také vývoji dopravního spojení města s okolním světem. První most byl v Pardubicích postaven roku 1494 panem Vilémem z Pernštejna. Ten byl v minulosti několikrát zbořen a znovu postaven. Popsána je historie všech mostů přes Labe i Chrudimku. Nejstarší silnice, která Pardubicemi procházela vedla od Vysokého Mýta k Hradci Králové.

Největší část publikace je pak věnována procházce městem, která začíná před vlakovým nádražím, dnes nazývaným jako "staré nádraží". Autor publikace připomíná, že nádražní budova je rodištěm skladatel Karla Em. Macana, který se zde narodil roku 1858. Následuje procházka náměstím Legií doplněná o fotografii pomníku prezidenta T.G.Masaryka. Rosůlek se poté překvapivě vydává do tehdejší "tovární" čtvrti, kde popisuje závody, které zde tehdy fungovaly, jako akciový cukrovar, lihovar firmy Wertheimer, strojírna bratří Machaňů, slévárna firmy Bareš a Ocásek, Fantovy závody a další. Následuje procházka centrem města, autor popisuje tehdejší vzhled dnešní třídy Míru, tehdy Wilsonovy třídy. Pozastavuje se zejména u pozoruhodné Machoňovy Pasáže, jejíž reprezentativní vzhled dokazuje fotografie. Opomenut není ani hotel Veselka, kde v roce 1922 bydlel za své návštěvy Pardubic prezident T.G.Masaryk.
Dle Rosůlka bylo v době vzniku publikace nejkrásnějším pardubickým náměstím Smetanovo, které dříve zahrnovalo území dnešního náměstí Republiky. Výstavnost tohoto náměstí doplňují fotografie hotelu Grand, budovy divadla z roku 1909 a budovy ředitelství pošt a telegrafů od architekta Machoně, které doplňuje květinová výzdoba náměstí. Jak čtenář při čtení publikace zjistí, dnešní Smetanovo náměstí, tedy území mezi budovou městského divadla a elektrotechnickou školou, neslo ve třicátých letech název Švehlovo náměstí. I to vyhlíží majestátně zejména zásluhou již zmiňované budovy dnešní Střední průmyslové školy elektrotechnické, tehdy Státní reálky.
Autor samozřejmě neopomíná připomenout skvosty Starého města. Zde se architektura od vzniku práce v roce 1936 příliš nezměnila. Sešit představuje ještě mnohé další stavby ve městě, z nichž některé z nich, jako například Autopavilon v Tyršových sadech již dnes neexistují.

Publikaci zakoupíte v E-shopu: Pardubice 1936


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem