Autobusový výlet Pastvinská přehrada + klášter Hedeč
Autobusový výlet pro předem přihlášené účastníky. Cena 700 Kč pro členy (1000 Kč pro nečleny) zahrnuje dopravu autobusem, prohlídku vodní elektrárny, hráze a hrázové štoly Pastviny, kláštera Hedeč, Památníku obětem internace v Králíkách a oběd. Přihlásit k účasti je možné u p. Strykové na tel. 606 638 164. Odjezd v 7 hodin z areálu bývalých kasáren na Zborovském náměstí.
typ akce: Výlety do historie
Cyrilometodějská stezka
Hamry - socha Hamroně - socha Mamlase - U Jordánku - Žďár n Sázavou - Zelená Hora. Délka trasy 10 km . Odjezd 7:12 h. ČD. Návrat 19:00 h. ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka tým A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
K sousoší Bylo nás pět
Slemeno, Ovocná stezka, Rychnov nad Kněžnou. Délka trasy 7,5km, Odjezd: ČD-8.29h, Návrat: ČD-15,28h/16.28h, Připravila J.Votrubová. Turistická vycháázka týmu B pro pomalejší či méně zdatné turisty. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Vlakový výlet Potštejn + pivovar Clock s ochutnávkou
Výlet vlakem. Cena 700 Kč pro členy (1000 Kč pro nečleny) zahrnuje návštěvu hradu Potštejn, komentovanou prohlídku Potštejna, pivovaru Clock s ochutnávkou piva a oběd. Přihlásit k účasti je možné u p. Strykové na tel. 606 638 164. Odjezd v 6:39 h z hl. nádraží.
typ akce: Výlety do historie
Krizové situace ve městě
Přdnáška Jiřího Kyncla připomene řešení krizových situací ve městě. Jak ze tachvoat v případě nebezpečí? Jak se zachovat v případě živelné pohromy? Kam se v Pardubicích ukrýt v případě nebezpečí? Na přednášku pak v následujícím týdnu naváže komentovaná prohlídka krytu CO na Dubině. Koná se v sále Jana Kašpara ve staríé reálce na Komenského náměstí. Vstup zdarma. Veřejnost zvána.
typ akce: Hovory o Pardubicku
Pardubice 1936
Jako v pořadí devátý sešit edice AB-Zet Pardubicka vydala v roce 1999 Společnost pro rozvoj Pardubicka publikaci s názvem Pardubice 1936. Jedná se o přetisk práce pardubického vlastivědného pracovníka F.K.Rosůlka, kterou vydalo Městské průmyslové muzeum v Pardubicích v roce 1936.Publikace nabízí procházku po městě, seznamuje s jeho historií a nabízí velmi cenné dobové fotografie. Publikace byla v roce 1999 vydána v původní úpravě bez jakýchkoliv doplňků či komentářů. Vypuštěna byla pouze druhá část F.K.Potěšil - Kunětická hora a inzertní část.
Publikace v úvodu seznamuje s historickým vývojem města počínaje klášterem cyriaků, podrobně je popsáno období Pánů z Pernštejna v Pardubicích, ale i rozmach města po roce 1845.
Autor se věnuje také vývoji dopravního spojení města s okolním světem. První most byl v Pardubicích postaven roku 1494 panem Vilémem z Pernštejna. Ten byl v minulosti několikrát zbořen a znovu postaven. Popsána je historie všech mostů přes Labe i Chrudimku. Nejstarší silnice, která Pardubicemi procházela vedla od Vysokého Mýta k Hradci Králové.
Největší část publikace je pak věnována procházce městem, která začíná před vlakovým nádražím, dnes nazývaným jako "staré nádraží". Autor publikace připomíná, že nádražní budova je rodištěm skladatel Karla Em. Macana, který se zde narodil roku 1858. Následuje procházka náměstím Legií doplněná o fotografii pomníku prezidenta T.G.Masaryka. Rosůlek se poté překvapivě vydává do tehdejší "tovární" čtvrti, kde popisuje závody, které zde tehdy fungovaly, jako akciový cukrovar, lihovar firmy Wertheimer, strojírna bratří Machaňů, slévárna firmy Bareš a Ocásek, Fantovy závody a další. Následuje procházka centrem města, autor popisuje tehdejší vzhled dnešní třídy Míru, tehdy Wilsonovy třídy. Pozastavuje se zejména u pozoruhodné Machoňovy Pasáže, jejíž reprezentativní vzhled dokazuje fotografie. Opomenut není ani hotel Veselka, kde v roce 1922 bydlel za své návštěvy Pardubic prezident T.G.Masaryk.
Dle Rosůlka bylo v době vzniku publikace nejkrásnějším pardubickým náměstím Smetanovo, které dříve zahrnovalo území dnešního náměstí Republiky. Výstavnost tohoto náměstí doplňují fotografie hotelu Grand, budovy divadla z roku 1909 a budovy ředitelství pošt a telegrafů od architekta Machoně, které doplňuje květinová výzdoba náměstí. Jak čtenář při čtení publikace zjistí, dnešní Smetanovo náměstí, tedy území mezi budovou městského divadla a elektrotechnickou školou, neslo ve třicátých letech název Švehlovo náměstí. I to vyhlíží majestátně zejména zásluhou již zmiňované budovy dnešní Střední průmyslové školy elektrotechnické, tehdy Státní reálky.
Autor samozřejmě neopomíná připomenout skvosty Starého města. Zde se architektura od vzniku práce v roce 1936 příliš nezměnila. Sešit představuje ještě mnohé další stavby ve městě, z nichž některé z nich, jako například Autopavilon v Tyršových sadech již dnes neexistují.
Publikaci zakoupíte v E-shopu: Pardubice 1936