Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

JAROSLAV DOPITA - podnikatel a sportovec

obrázek k článku Dne 16. října roku 1920 se Josefu Dopitovi (1885 ? 1955) a Marii, rozené Táborské, narodil syn Jaroslav. Po obecné škole byl přijat na Obchodní akademii v Pardubicích, kde maturoval v roce 1939. Ve válečném roce 1940 se stal podílníkem v dřevařském závodě, který zakládal jeho otec, spolu s bratrem Josefem a Karlem Jiráskem. Založení firmy předcházely problémy s Obchodní a živnostenskou komorou, která argumentovala s nepřiměřeným počtem pil a nedostatkem surového dřeva. Firma s názvem: Dopita a spol., dřevoprůmysl, Pardubice, Na Haldě 85, byla na základě společenské smlouvy a se základním jměním 300 tisíc korun nakonec schválena s účinností od 1. 1. 1941. Provozovala kolářství, pilařství a obchod dřívím všeho druhu. Kromě závodu Na Haldě provozovala bývalou pilu aviatika ing. Jana Kašpara Na Zavadilce, dále pilu v bývalém objektu firmy Hostovský a sklad dřeva v Hlaváčově ulici, v blízkosti starého nádraží. Na pilách zaměstnávala deset osob. V roce 1948 byl závod znárodněn, pan Jaroslav Dopita se živil jako vrtač studen, později jako řidič náklaďáku na stavbě ropovodu Družba, kde byl oceněn jako vzorný pracovník. Na udání státního správce jejich bývalé firmy, byli bratři Dopitové na konci padesátých let odsouzeni a uvězněni v pracovním táboře v Jáchymově. Odtud byli propuštěni na základě amnestie prezidenta republiky v roce 1962. Až do důchodu jezdil pak pan Jaroslav Dopita opět jako řidič u národního podniku Stavomontáže. Jeho činorodý život se uzavřel v rodných Pardubicích dne 1. června 1985.

Druhý část příspěvku věnujeme Jarkovi Dopitovi - sportovci. Na rodné Haldě byl spoluzakladatelem Sportovního klubu Rapid a také prvním brankářem jeho mužstva ledního hokeje. S velkým přispěním firmy Dopita postavil SK Rapid kluziště v zahradách včetně dřevěných kabin a mantinelů. Dopitové zakoupili pro klub také dresy, ve kterých po sjednocení tělovýchovy a sportu v roce 1948 hrál ještě Sokol Pardubice I., později přejmenovaný na Slavii a ještě později na Dynamo. V klubu, který od žáků disponoval svého času celkem šesti družstvy, vyrostli takoví hokejisté jako Bronislav Danda nebo Míla Mejzlík. 

Další láskou pana Jarky Dopity byly motocykly. S anglickým motorem Jap v rámu Ogaru jezdil klasickou plochou dráhu. Stál na startu Memoriálu Františka Hladěny nejen v roce 1946 po boku mistrů „plošiny“ Jana Lucáka a pardubických Hugo Rosáka, Miloslava Špinky, ale i v dalších ročnících až do roku 1949. Velkým kamarádem byl Jarka Dopita s dalším pardubickým plochodrážníkem Jaroslavem Němečkem. Němečkova rodina provozovala na Olšinkách pouťové atrakce – stěnu smrti a globus a Dopitu nemusela moc přemlouvat. Na Jawě -  Péráku řádil v obou, zatím co Míla Špinka se z této „zábavy“ omluvil. Bohužel Jaroslav Němeček našel smrt v popkovické zatáčce dostihové travnaté dráhy při první poválečné Zlaté přilbě v roce 1947, když po střetu s policistou ztratil vládu nad svým strojem.  

Podle v rodině dochovaných členských průkazů víme, že Jarka Dopita byl aktivním plachtařem Východočeského národního aeroklubu, členem Autoklubu republiky Československé a také členem řady pardubických sportovních klubů. V dresu Obchodní akademie hrál v době studií úspěšně fotbal. Při sportovním odpoledni SK Rapid se v závodě kanoí dvojic umístil spolu s Jiřím Richtrem na  3. místě. Byl tedy Jarka Dopita skutečně velmi všestranným sportovcem.

            Po skončení aktivní sportovní činnosti se věnoval výchově svých dětí, staršího Jarky a mladší Věry, a také udržování a zvelebování ohromné ovocné zahrady. Na jeden lidský život si pan Jaroslav Dopita naložil opravdu veliké břemeno. Ale co dělal, dělal s velkým nadšením a láskou. 

 

 


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem