Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

15.05.2024 18:00

Stavební vývoj Pardubic

Koná se v sále Jana Kašpara ve staré reálce. Vstup zdarma.

typ akce: Hovory o Pardubicku

19.05.2024 07:05

Letohrad - Kopečková pouť

Letohrad - zřic. hradu Kyšperk - Kopeček - Pustiny -Písečná u Rybníčka - Vakdštejn - Přírodní park Orlice - Letohrad Kopečková pouť. Délka trasy 14 / 7 km. Odjezd 7:07 h. ČD, návrat 14/15:03/16:00 ČD. Ved: A. Milatová. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

DLE ŘEDITELKY H. ŠMEJKALOVÉ MĚL NOVÝ TERMINÁL NA PARDUBICKÉM LETIŠTI JIŽ DÁVNO STÁT

obrázek k článku Hostem prvním březnových Hovorů o Pardubicku byla ředitelka pardubického letiště Ing. Hana Šmejkalová. Prezentovala záměry na rozvoj pardubického mezinárodního civilního letiště. Jak hned v úvodu připomněla, nový letištní terminál měl na pardubickém letišti stát již dávno: "Bohužel města Brno a Ostrava investovala do svých regionálních letišť v minulosti daleko více a proto jsou dnes již dále. Přitom Pardubice mají naprosto ideální polohu v centru republiky a zároveň nedaleko od Prahy. Proto je výstavba nového odbavovacího terminálu naprostou nutností pro rozvoj celého regionu."

Jak dále uvedla, její vizí je, aby pardubické regionální letiště bylo letištěm Praha
–východ sloužícím nejen jako záložní letiště pro Letiště Václava Havla z pohledu českých
dopravců (ČSA či Travel Service), ale také jako hlavní letiště pro obyvatele části
Středočeského kraje, Pardubického, Královéhradeckého, Libereckého kraje a části
kraje Vysočina. Cílem do budoucna je, aby pardubické letiště odbavovalo 150.000
cestujících ročně. Jak dále doplnila, nový odbavovací terminál, jehož výstavba se
chystá, by měl bez problémů zvládnout odbavit až 300 tisíc cestujících ročně. „Bohužel
dnes máme problém s odbavením cestujících jen z jednoho většího letadla, kdy část
cestujících musí čekat venku, protože se do stávající odbavovací haly prostě nevejde.“
Jak ředitelka letiště dále uvedla, je také snahou, aby v budoucnu z Pardubic létaly
kromě charterových letů také nízkonákladové lety, např. v podobě pravidelné přepravy
do některé destinace v rámci Evropy či jako pravidelná linka do prázdninových
destinací: „Určitě by bylo zajímavé nabízet leteckou linku z Pardubic např. na Mallorku,
kdy by si cestující mohli zakoupit pouze letenky a sami si naplánovat ubytování přímo
v místě dle svých vlastních představ.“
Výhledově je také počítáno s Cargo dopravou, o což by měly zájem místní podniky,
jako např. Foxconn. V případě možného spoluinvestování soukromým subjektem
je možné počítat s výstavbou Cargo haly a případně zažádat o prodloužení délky
přistávací dráhy, což by umožnilo odbavení větších Cargo letadel. 

Rozvoj je možné předpokládat také v segmentu General Aviation – tedy v možnosti
vzletů a přistání malých soukromých letadel včetně jejich parkování. Za tímto
účelem je připravena studie výstavby menších hangárů pro tato letadla.
Rozvoj pardubického mezinárodního letiště se však neobejde bez nového letištního
terminálu, jehož výstavba by měla být zahájena v průběhu letošního roku a dokončena
by měla být za 18 měsíců. Nový letištní terminál bude založen na principu,
že letadla budou stát přímo u letištního terminálu, cestující tak po odbavení nebudou
vozit k letadlům autobusy, jak je tomu dnes, ale z haly do letadla si dojdou přímo
pěšky, což je dle H. Šmejkalové nejideálnější řešení pro regionální letiště. Stejný způsob
odbavení cestujících funguje i na letištích v Ostravě, Brně či v Karlových Varech.
Jelikož bylo třeba oproti původnímu návrhu výstavbu nového terminálu zlevnit
na základě požadavku Pardubického kraje i města Pardubice, bude v nové hale chybět
vybavení restaurace. O to se bude muset postarat až její nájemce. Součástí haly
nebudou ani kanceláře vedení letiště a cestující budou ochuzeni o parkoviště před
letištní halou, parkovat se bude na oplocené ploše v sousedství nového terminálu.
Jak však ředitelka zároveň dodala, nebude samozřejmě problém v budoucnu parkoviště
dodatečně vybudovat.
Nezbývá než doufat, že se tento záměr podaří skutečně zdárně zrealizovat.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem