Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

11.05.2024 09:00

Nemošická stráň

Přírodovědná vycházka s J. Rejlem. Sraz je v 9 hodin na konečné trolejbusu č. 2 Zámeček. Možná doprava linkou 2 ze zast. Náměstí Republiky v 8:43 hod. Zakončení akce je plánováno v restauraci U Kosteleckých v Černé za Bory. 

typ akce: Přírodovědné vycházky

12.05.2024 07:40

Do Prahy za Karlem Hynkem Máchou

Václavské nám. - Františkánská zahr. - Petřín - Vrchlického sady - Kampa - Čertovka - Střelecký ostrov - Žofín. Délka trasy 12 km. Odjezd 7:41 ČD, návrat 17:00 ČD. Ved: Jaroslav Benda. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

12.05.2024 08:35

Hradcem Králové k soutoku Orlice s Labem

Gočárova tř. – Hučák – Jiráskovy sady – Velké nám. – Eliščino nábř. Délka trasy 6 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 13:54, 15:27h ČD. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

OBILNÍ SILO ROLNICKÉHO DRUŽSTVA V PARDUBICÍCH

obrázek k článku Zhruba v místech, kde dnes stojí administrativní budovy stavební firmy Chládek a Tintěra – součást holdingu Enteria (za kolejištěm nádraží, v ulici K Vápence) stálo zděné obilní silo. Na plánu Pardubic z roku 1927 je tato část označována jako tovární čtvrť. Z přiložené celkové fotografie je patrné, že silo stálo za Pražskou ulicí (nyní ulice K Vápence), přičemž po jeho levé straně byly závory, které chránily železniční přejezd této hlavní výpadové komunikace z Pardubic ve směru na Kolín a Prahu. Silnice z Dukly směrem k PARAMU ještě neexistovala. Fotografie je zřejmě pořízena z železničního náspu dráhy na Chrudim (vznik fotografie se dá datovat do období mezi léty 1904–1915).

Budova sila byla navržena v roce 1902 pardubickým stavitelem Karlem Kašparem
(1872–1918), původně pro Hospodářské družstvo v Pardubicích, které bylo založeno
v roce 1890 jako druhé v Čechách.
Hospodářské družstvo vedl třebosický statkář Jan Markalous (1814–1904).
Pro zajímavost je přiložena fotografie jeho statku v Třebosicích (takto si asi většina
z nás statek nepředstavuje). Projekt byl stavitelem Kašparem do listopadu 1903 přepracován
na poloviční kapacitu a družstvo, které se při té příležitosti přejmenovalo
na Rolnické, tak mohlo skladiště slavnostně otevřít 28. srpna 1904. Členům družstva
a hostům osobně předvedl dodané strojní zařízení nový ředitel strojírny Ing. Josef
Prokop (1898–1933).
Na detailní fotografii skladiště, získané díky laskavosti Východočeského muzea
v Pardubicích, však vidíme již konečné provedení – zdvojenou kapacitu 2x750 tun.
Takto bylo skladiště rozšířeno až v letech první světové války 1916–1917. Technologie
byla řešena v té době nejpokrokovějším způsobem, a sice tak, že plnění zásobníků
bylo provedeno soustavou spádových trubek, přes dva kruhové rozdělovače (převzato
od konstrukční kanceláře Wullenkopf a Krukenberg). Zásobníky byly opatřeny trychtýřovitými
dny (dle vzoru fy Heid). Tento systém umožnil vertikální uspořádání budovy.
Čistící stroje byly zdvojeny. Při náletu na Petrolku dne 24. 8. 1944 byla budova
sila poškozena.
Skladiště bylo zrušeno asi v roce 1953, v souvislosti s rozšířením seřaďovacího
kolejiště nového nádraží. Nové nádraží bylo otevřeno 1. 5. 1958 a v souvislosti s tím
zanikl i železniční přejezd u skladiště. V tehdejší Pražské ulici (dnes K Vápence)
po pravé straně silnice jdoucí na Prahu byla založena okolo roku 1925 strojírna
na mlýnská zařízení Machaň a spol.
Rolnické družstvo po první světové válce vybudovalo ve městě v rohu vedle Veselky
parní mlékárnu. Ještě se najdou pamětníci ranního rachotu při nakládání mlékárenských
konví…

Použité zdroje:
Pro zrno: obilní skladiště a sila 1898–1989; Beran/Zikmund; ČVUT Praha 2018.
Vlastivědná abeceda Dr. Theina.
Státní okresní archiv Pardubice.
Archiv autora.


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem