Vítejte, návštěvníku. Můžete se přihlásit nebo si vytvořit účet.
Zveme Vás
28.04.2024 07:50

Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj

Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

28.04.2024 08:35

Zřícenina hradu Rýzmburk

Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

04.05.2024 14:00

Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie

Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč

Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.

Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).

A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.

Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.

typ akce: Výlety do historie

05.05.2024 07:55

Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice

Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

05.05.2024 08:35

Rozhledna Milíř

Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.

typ akce: Turistické vycházky

Archiv aktualit

Zprávy 11-12 / 2010

Odbojová činnost Ludvíka Balcara, předsedy obchodního družstva v Pardubicích

obrázek k článku

Od počátku okupace nenáviděl jsem Němce a tato nenávist se stupňovala jejich surovou panovačností. Byl jsem z duše přesvědčen a věřil pevně, že Němci nemohou válku vyhráti. Snažil jsem se ihned zprvopočátku tak, jako každý dobrý Čech, vše, co oni chtěli, sabotovati. Možnosti jsem měl. Byl jsem funkcionářem Obchodního družstva, v Živnostenské záložně, v obchodním grémiu, ve Svazu obchodních družstev v Praze atd., poněvadž jsem byl za republiky veřejně i hospodářsky činným. Nikdy jsem nedělal více, nežli bylo nejnutněji třeba. Vždy a při každé příležitosti jsem zdůrazňoval mezi našimi lidmi, že práci pro Říši máme nakomandovanou, a že máme dělati jen to nejnutnější, ať se jedná o jakýkoliv obor působnosti.


Stéblová 14.11.1960 v 17:42 hod. (50 let od největšího železničního neštěstí v naší historii)

obrázek k článku

Po necelých dvou minutách jízdy směrem od Stéblové na Semtín se onen pomníček mihne ve vlakovém okně téměř nepostřehnutelně. Většina cestujících ho nevnímá. Buď ho dobře znají nebo naopak nemají o jeho existenci tušení. Událost, která se tu stala před padesáti léty, tehdy na veřejnost v detailech příliš nepronikla a půl století je pro mnohé události dostatečně dlouhou dobou, aby se zapomínalo. Otázkou také zůstává, zda negativní události stále “vytahovat“ a připomínat, o čemž se zmiňuje i autor jediné monografie, která byla o železničním neštěstí dosud publikována, Milan Jelínek, z jehož knihy některé informace převezmu (Tragédie u Stéblové, Hradec Králové 1996). Autor bohužel neuvádí v závěru velmi čtivé a sugestivně psané práce prameny. Když jsem se před léty o neštěstí poblíž Stéblové zajímal, sáhl jsem nejdříve v…


Regulace Chrudimky vyvolala před sto lety řadu sporů

obrázek k článku

Je tomu právě sto let, kdy se zcela změnila tvář Pardubic. Právě v období let 1907 - 1911 totiž probíhaly práce, které zcela změnily ráz města, který byl od dob pánů z Pernštejna spjat s vodou a vodní sílou. Vodní tok však v minulosti působil i časté problémy. Například 5. února 1775 se Chrudimka rozlila až na hlavní náměstí. V únoru roku 1799 přišlo po tuhých mrazech velké oteplení, kdy kry na Chrudimce zablokovaly průtok vody a ta zaplavila město. Chrudimka se prudce rozvodnila i v listopadu 1833. 13. června 1883 po dlouhotrvajících deštích nastaly velké povodně. A tak bylo roku 1886 rozhodnuto o regulaci řeky. Mezitím však ještě zažily Pardubice v letech 1895 a 1897 další povodně. Realizace samotné regulace do Pardubic dorazila na sklonku prvního desetiletí 20. století. Současně však regulací procházelo i koryto řeky Labe a…


O nás
Klub přátel Pardubicka
Buďme patrioty Pardubicka!

Předchůdcem dnešního Klubu přátel Pardubicka byl Klub přátel Velkých Pardubic, který působil v letech 1945-1948. Jeho předsedou byl Jaroslav Krupař. V šedesátých letech byla myšlenka existence spolku sdružujícího místní patrioty opět oživena a tak v roce 1965 vznikl tehdy při KD Dukla Klubu přátel Pardubic. Ještě v témže roce vyšlo první číslo časopisu Zprávy Klubu přátel Pardubic, který vychází bez přestávky po celých až dodnes.

Newsletter

Přihlášení k odběru novinek emailem