Krajinou evropského rozvodí Labe - Dunaj
Čachnov – Zámecká studánka – Karlštejn - Svratka. Délka trasy 7,5 km. Odjezd 7:53 ČD. Návrat Bus + ČD 16:02. Ved: J. Votrubová. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zřícenina hradu Rýzmburk
Olešnice /okr. Náchod / - Rýzmburk - Starkoč . Délka trasy 14 km. Odjezd 8:35 ČD, návrat 17:17 ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Pardubická náměstí - trolejbusový výlet do historie
Masarykovo nám. – nám. Jana Pernera – nám. Legií – nám. Dukelských hrdinů – Zborovské nám. – nám. Republiky – Smetanovo nám. – Schwarzovo nám. – Komenského nám. – Pernštýnské nám. – Lázně Bohdaneč
Historickým trolejbusem Škoda 9Tr.
Sraz účastníků na zastávce MHD Třída Míru (u záchodků).
A zejména pro ty nejmenší: cestou zastávka na BOŽÍ ZMRZKU.
Jízdné ve výši 50 Kč se platí při nástupu do trolejbusu.
typ akce: Výlety do historie
Zříceniny hradů Zvířetice a Michalovice
Bakov n Jizerou - zříc. Zvířetice - Josefův Důl - zříc. Michalovice - Mladá Boleslav. Délka trasy 14 km. Odjezd 7:58 ČD, návrat 18:39 h. Arriva +ČD. Ved: L. Černíková. Turistická vycházka týmu A. Pouze pro členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Rozhledna Milíř
Nový Hradec Králové – Biřička – Milíř – Vysoká nad Labem. Délka trasy 7 km. Odjezd 8:35 h. ČD, návrat 15:34 Bus. Ved: K. Janáčková. Turistická vycházka týmu B. Pro pomalejší nebo méně zdatné členy Klubu přátel Pardubicka.
typ akce: Turistické vycházky
Zprávy 9-10 / 1995
130 let Sdružení divadelních ochotníků J.K.Tyl Sezemice - 2. část
(Ochotnické divadlo od minulosti až po současnost) Jak se rozvíjelo ochotnické divadelní hnutí v Sezemicích po 1 .světové válce v době 1917-1939? V první své zprávě o ochotnickém divadle v Sezemicích jsem skončil vlastně jeho "smrtí". Nebyla to však smrt v pravém slova smyslu. Ukázalo se, jak myšlenka hrát divadlo zapustila kořeny hluboko do povědomí sezemských ochotníků i v době války. Nebyl to sice už Spolek J.K.Tyl, ale scénické práce se ujímá několik organizací najednou. Je to především Studentská Matice, která vlastně doplňovala již od r. 1909 repertoár SDO. Sezemičtí studenti pardubické reálky a vysokoškoláci nedbali tehda předpisů spolkového zákona a hráli. Hráli o prázdninách 1909 Nerudovu aktovku Prodaná láska, Štolbu, Klicperu, Šamberka, C.Davise (jeho Katakomby) i rozpustilou T.H. Brandonovu Charleyovu tetu. Pustili se i…
Žili mezi námi – Jiří Pištora
Před 25 lety - 26. září 1970 - odešel dobrovolně ze života pardubický rodák, básník Jiří Pištora. Narodil se 12. června 1932 (jeho otcem byl významný spolupracovník paraskupiny SILVER Antonín Pištora, popravený 2 července 1942 na Zámečku). Po maturitě na pardubickém gymnáziu (1951) pracoval jako dělník, pak vystudoval obor čeština-ruština na filozofické fakultě Palackého univerzity v Olomouci. Po absolutoriu pracoval opět nějaký čas manuálně, v letech 1958 -1961 byl knihovníkem v Pardubicích, později redaktorem časopisu Tvář, spolupracovníkem Sešitů pro světovou literaturu a umění, naposled pak tajemníkem Svazu čs. spisovatelů.
Žili mezi námi – Věra Krpatová
Dne 25.dubna t.r. nás opustila v požehnaném věku 90 let paní Věra KRPATOVÁ, dlouholetá členka našeho KPP, vdova po JUDr. Karlu R. Krpatovi, známém pardubickém spisovateli a vlastivědném pracovníkovi. Takřka v závěru svého života stihla ještě předat VČM v Pardubicích jako dar cennou sbírku bibliofilských tisků svého manžela. Škoda jen, že se již nedožila chystané podzimní premiéry "Počestných paní pardubických", na niž se velmi těšila. Uchováme si ji všichni v paměti jako laskavou vzdělanou paní se stálým zájmem o město Pardubice a literární odkaz svého muže. Věčná čest její památce!
Pět set let řeky Haldy
Bylo to roku 1495, když pověřil pan Vilém z Pernštýna svého služebníka "fišmajstra" Vlčka, aby vyhloubil v Polabinách koryto pro novou řeku, která by napájela rybníky a poháněla vodní mlýny. Vlček určil začátek pouti této řeky u Loučné, která krátce nato se vlévala do Labe. Halda, tenkráte zvaná Sezemská struha, se rozběhla po lukách, tekla vedle lesa ponořena do stínu lesních stromů, načež se stočila k toku Labe a tekla krátký úsek rovnoběžně s Labem. Toto místo se nazývá "V Úzkém". Je pozoruhodné tím, že vedle sebe tečou dvě řeky různé výšky hladiny. Úzké bylo kdysi kouzelným místem v Polabinách. Vzorně upravená cesta pro výletníky, z obou stran husté křoví, které jen slabě propouštělo sluneční zář, ticho rušil jen zpěv ptactva a šumot vody, která v těch místech běží přes kameny....
Kolejnice pro železnici
Už 28. června 1842 vydalo presidium všeobecné dvorské komory oznámení o dodávkách železných výrobků pro Státní dráhy na rok 1843. Ukázalo se, že v historických zemích jsou podniky, které jsou schopny uspokojit potřeby železnice. Z řady závodů dodávaly kolejnice např. Dietrichsteinovy hutě v Polničce a litinové stoličky pak tytéž hutě v Ransku. Polnička je blízko Ždáru nad Sázavou, Ransko pak nedaleko u Ždírce. Možno říci, že je to něco málo přes 50km od Pardubic. Kolejnice Olomoucko - pražské dráhy byly hřibovitého průřezu, válcované z kujného železa s hmotností 23,6kg/m a délce 4,7 nebo 5,7m. /1/ Požádali jsme rodáka z Polničky, pana M.Landsmanna o podrobnosti. A zde jsou: "O hamru v Polničce jsou zprávy již z roku 1409. První vysoká pec tamtéž byla v provozu celé 18.století a byla v režii ždárského cisterciácského kláštera až do jeho…
Železnice a poštovnictví
Uvedení první železnice do provozu v českých zemích bylo impulsem i pro tehdejší poštu. Díky železnici se služby pošty nejen zrychlily, ale zároveň i zlepšily. Nakonec to nebyl objev rakouský, protože v kolébce železnice - Anglii - byla první vlaková pošta zavedena již od 1. července 1837, v Bádensku, Prusku a Bavorsku pak od 1. května 1849. V tehdejší monarchii byl scénář následující: první vlaková pošta vyjela z Prahy do Vídně dne 7. dubna 1851 večer a v tutéž dobu i druhý kurz z Vídně do Prahy. /1/ Jistě nebude na škodu si říci něco o stavbě první železniční trati přes Pardubice. Severní státní dráha z Vídně do Prahy se počala směrem na naše město stavět v září 1843, a to jednak od Kolína a jednak od České Třebové. Na jaře roku 1845 se oba úseky spojily v Pardubicích. První vlak od Olomouce do Prahy dorazil do Pardubic dne 20.…